تبلیغات
* خشونت ممنوع * - مطالب هفته دوم مهر 1395
 
* خشونت ممنوع *
" با محبت شاید ، با خشونت هرگز "
درباره وبلاگ


سلام ، به وبلاگ « خشونت ممنوع ! » خوش آمدید ؛

منتظر نظرات سازنده ی شما عزیزان هستیم .

ایمیل پرویز حبیبی اصل : khoshonatmamnou@gmail.com

مدیر وبلاگ : پرویز حبیبی اصل
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما مهم ترین عامل ایجاد و رواج خشونت در جامعه ی جهانی چیست؟










آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پرسش مهر رئیس جمهوری :
خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم ؟


رئیس جمهوری در آغاز سال تحصیلی 96-95 پرسش مهر را اینگونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟
 
مشاهده ی متن کامل بیانات رئیس جمعور در ادامه ی مطلب




ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، اخبار، پرسش مهر ۱۷، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


بروشور پرسش مهر ۱۷ سال ۱۳۹۵





نوع مطلب : پرسش مهر ۱۷، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


گزیده ی سخنان رئیس جمهور در آیین بازگشایی مدارس - مهر ماه 95





نوع مطلب : اخبار، تاریخ نگار، پرسش مهر ۱۷، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

رابطه خشونت آمیز پدر و مادر و تاثیر آن بر سلامت روانی کودکان


تأثیرات خشونت و بدرفتاری های پدر و مادر کودکان، از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. افردی که خودشان در دوران کودکی مورد اذیت و آزار اطرافیان  شان قرار گرفته اند، به احتمال زیاد همین رفتارها را به فرزندانشان منتقل می کنند. پس در یک جمله سلامت روان کودکان ناشی از رفتار والدین در خانواده است.

خشونت نسبت به کودک به دو گروه تقسیم می شود:

الف) خشونت های روانی، مثل محرومیت های عاطفی، تهدید، شرمنده کردن، تمسخر، بی توجهی به نیازهای روانی - جسمی کودک، ناسزاگویی، تحقیر و....
ب) خشونت های بدنی، مثل کتک زدن، پرت کردن، سوزاندن، ضربه زدن با اشیا 

نشانه های های فردی سلامت روان کودکان و جوانان

فرد نسبت به خود، خانواده و جامعه بی تفاوت نیست.
با دیگران سازگاری دارد.
توانایی حل مشکلات خود را دارد.
از اوقات فراغت خود به صورت مطلوب استفاده می کند.
در برخورد با مشکلات اجتماعی، کنترل و تعادل خود را از دست نمی دهد.
استعدادهایش به طور هماهنگ و به خوبی رشد می کند.
رابطه اش با دیگران سازنده و مثبت است.
شاد و مثبت اندیش است.
به خود و دیگران احترام می گذارد.
بدبین نیست.
از نقاط ضعف و قدرت خود آگاهی دارد.
انعطاف پذیر است.
صابر، صادق، درستکار، بخشنده، استغفار کننده و فرزند خویشتن خویش است.
در نظر دیگران فرد موجهی محسوب می شود. زیرا در همه کارها متعادل است.


تاثیر خشونت والدین بر سلامت روان کودکان

پژوهشگران با مطالعه بر روی تاثیر رابطه خشونت آمیز میان پدر و مادر بر سلامت روانی کودکان به این نتیجه رسیده اند که رفتارهای پرتنش و خشونت آمیز والدین سبب می شود تا این افراد در بزرگسالی با مشکلات روانی جدی رو به رو شوند. آن ها مواردی همچون افسردگی و اقدام به خودکشی، بروز مشکل در زندگی زناشویی، خشونت علیه کودکان و اعتیاد به الکل مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند، افرادی که در کودکی شاهد خشونت میان والدین خود بوده اند، 1.4 برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی شده اند، بیش از 3 برابر بیشتر ازدیگران رفتاری خشونت آمیز با همسرخود داشته اند، حدود 5 برابر بیشتر دچار رفتار نادرست با کودک خود بوده اند و 1.75 برابر بیشتر از دیگران به الکل معتاد شده اند.

راههای افزایش و تقویت سلامت روان کودکان 

اگر با ناراحتی های روانی کودکان، نوجوانان و جوانان رو به رو شدیم، با حوصله و متانت آنها را رفع کنیم و از تصمیم های عجولانه بپرهیزیم.
در ناراحتی های شدید، درد دل و گریه کردن باعث تخلیه روانی و آرامش می شود. 
در این شرایط می توانیم؛ 
  • از یک دوست صمیمی کمک بگیریم.
  • مشارکت جو باشیم تا دوستان جدید بیابیم.
  • از مشاهده فعالیت های جدید فرزندانمان لذت ببریم.
  • با پرورش ابعاد روحی، معنوی و مذهبی شخصیت خود و فرزندانمان، به سلامت روانی بالاتری دست یابیم.
  • با احترام به دیگران به بهداشت روانی خود و دیگران کمک کنیم.
  • زمینه های اعتماد را فراهم کنیم.
  • به احساسات فرزندانمان توجه کنیم و ویژگی های آنها را بشناسیم.
  • محیط زندگی را در حد توان جذاب و پرنشاط کنیم.
  • فرصت های مناسب برای بروز احساسات و شخصیت فرزندانمان ایجاد کنیم.
  • به دست آوردن بهداشت روانی منوط به رو به رو شدن با واقعیت، سازگار شدن با تغییرات، ظرفیت داشتن برای مقابله با اضطراب ها، کم توقع بودن، احترام قائل شدن به دیگران و… است. بکوشیم این شرایط در خانواده فراهم شود.

علت پرخاشگری در کودکان چیست؟
پرخاشگری در کودکان از عوامل متعددی سرچشمه می گیرد که از این میان می توان به اختلافات خانوادگی اشاره کرد.  برخی از کودکانی که در سنین یک تا سه سالگی هستند، برای جلب توجه دیگران و ابراز وجود خود در خانواده، رفتارهای پرخاشگرانه ای را از خود بروز می دهند که این رفتارها با مهر و محبت از سوی والدین برطرف می شود.برای مقابله با این رفتار، بهتر است والدین با بی اعتنایی به رفتار کودک، با این مسئله مقابله کنند. اختلافات خانوادگی در رفتار کودکان تأثیر بسزایی خواهد داشت که منجر به خشونت، اضطراب و حتی ترس در رفتار آنها می شود .






نوع مطلب : انواع خشونت و راه های مقابله با آنها، خشونت در جوانان، خشونت در خانواده، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

آموزش برای صلح

21 سپتامبر (30 شهریور) روز جهانی صلح

 
"در این روز بین المللی صلح، اجازه بدهید که متعهد به آموزش فرزندانمان در زمینه ارزش بردباری و احترام متقابل باشیم. اجازه بدهید بر روی مدارس و معلمانی که دنیایی فراگیر و عادلانه را بنا خواهند گذاشت که پذیرای تنوع و گوناگونی است، سرمایه گذاری کنیم. اجازه بدهید که برای صلح مبارزه کنیم و با تمام وجود از آن دفاع کنیم" (وب سایت سازمان ملل). این جملات بخشی از پیام بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل می­باشد که به مناسبت روز بین المللی صلح منتشر شده است.

21 سپتامبر (30 شهریور) از سال 1981 به اتفاق آراء در مجمع عمومی سازمان ملل به نام ‹روز بین المللی صلح› نام­گذاری شده است که در آن از همه­ی دولت­ها و مردم دعوت شده توقف خصومت­ها در طی این روز را محترم بشمارند و دست کم بزرگداشت این روز را از طریق آموزش و آگاهی عمومی در موضوعات مرتبط با صلح بجا آورند.
امسال نیز در روز بین المللی صلح، تاکید بر ‹آموزش برای صلح› می­باشد. چرا که فرهنگ صلح زمانی دست یافتنی می­شود که تمامی شهروندان دنیا مشکلات جهانی را درک کنند و مهارت حل تعارضات و کشمکش­ها را بدون خشونت برای اجرای عدالت داشته باشند،  با معیارهای بین المللی ‹برابری و حقوق بشر› زندگی کنند، قدردان تنوع فرهنگی و احترام به یکدیگر و کره زمین باشند... و چنین یادگیری تنها از طریق آموزش نظام­مند صلح می­تواند دست یافتنی شود.
آموزش شهروندان، به ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان شهروندانی جهانی می­تواند فرهنگ صلح را از همان سال­های نخستین زندگی اجتماعی، نهادینه و این آرزوی فراگیر را محقق سازد. می­توان پیشنهاد ریس جمهور منتخب ایران را در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید در زمینه­ی تشکیل زنگ انتقاد و گفتگو؛ در همین راستا  ارزیابی کرد. چرا که لازمه استقرار و گسترش صلح؛ تحمل، گفتگو و تعامل با عقاید و نظرات مخالف می­باشد. درک اهمیت صلح و احترام به حقوق، افکار و عقاید دیگران نیز باید از مدرسه و دوران کودکی ایجاد و توسعه یابد.
کودکان در مدارس باید به عنوان شهروندانی مسئول و آگاه تربیت شوند که دانش، بینش و مهارت لازم را برای زندگی در جامعه کسب می­کنند. در عصر جهانی شدن فراتر از تربیت شهروندی باید به تربیت شهروند جهانی توجه کرد. شهروند جهانی به معنای فردی که دارای مجموعه­ای از ویژگی­ها از قبیل آگاهی و احترام به ارزش­ها، عقاید و حقوق دیگران و احترام به گوناگونی­ها و تفاوت­ها، متعهد و مسئول در خصوص آینده جهان و سرنوشت همه ساکنین کره خاکی در ابعاد گوناگون زیست محیطی، اقتصادی و ...، دارای هویت ملی و جهانی و خواهان اقدام برای تبدیل شدن جهان به مکانی پایدارتر برای تمامی ساکنین و ... می­باشد.
باشد که روز بین المللی صلح و اقداماتی از قبیل نام گذاری سال 2000 میلادی به نام سال فرهنگ صلح و 2001 تا 2010 به عنوان دهه بین المللی ‹فرهنگ صلح و عدم خشونت برای کودکان سراسر دنیا› و تلاش­های نهادهای وابسته به سازمان ملل به ویژه یونسکو و یونیسف که به طور ویژه مدافع آموزش برای صلح می­باشند، زمینه ساز برقراری و تداوم صلح در سراسر جهان شود. به گفته­ی ملاله یوسفزای، دانش آموز پاکستانی و فعال حقوق آموزش «یک معلم، یک کتاب، یک قلم، می‌تواند جهان را تغییر دهد» و این‌ها قویترین سلاح‌های ما هستند. (به نقل از روزنامه مردمسالاری) و بر ماست که با بهره گیری از این ابزار قدرتمند، به ترویج و استقرار فرهنگ صلح کمک کنیم.






نوع مطلب : تاریخ نگار، تاریخچه ی خشونت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :